Return to Content

Alo Wala (US/IN/DK)

- den største slagmarken er dansegulvet

Shivani Ahlowalia rapper ikke, hun formaner. “Forskjellen på å kunne synge og ha en stemme: perspektiv,” hevdet hun i et intervju med Vice i fjor høst. Ergo er stemmen vår ikke mer enn et overfladisk instrument frem til vi faktisk har noe betydningsfullt å fortelle. Men, som vi alle vet, oppstår ikke de medrivende historiene ut av intet.

Samtidig som amerikanskfødte Ahlowalia mot slutten av 2000-tallet arbeidet med å mane frem musikktalenter i lutfattige Guinea-Bisseau, pågikk det en voldsom politisk uro og en rekke attentater i den vestafrikanske staten, hvorpå hun ble øyenvitne til at hiphopen igjen fikk den politiske brodden den hadde hatt i hjemlandet tjue år tidligere, med grupper som Public Enemy. Da hun et par år senere, nå bosatt i Pondicherry, India, så hvordan mennesker gikk med hevede hoder etter å ha fått sine hjem sønderknust av en tropisk syklon, var det ikke lenger mulig for henne å tie. Ahlowalia kontaktet sporenstreks sine danske produsentvenner i Copla Doble Systema, og vips var AhlowaliaAlo Wala (“lysselger” på hindi) et flammende faktum.

Særlig er det to andre rappere som melder seg på hjernelappene når man rister hemningsløst på skinkene til Alo Walas grenseløse klubbpop: tamilske M.I.A. og danske Natasja. I likhet med disse, har nemlig Ahlowalia & co. like ikke-eksisterende respekt for sjangerregler som autoriteter; samlet er uttrykk som dancehall, raga, juke og trap et av de bedre våpen i kampen mot alle svina som daglig bringer verden på knærne.

Dobbelkonsert med Batida.
NB: 20 års aldersgrense.

Tekst: Kim Klev

Mer info:

Legg igjen en kommentar