Return to Content

Alsarah & the Nubatones SD

- Beirut & Beyond

Alsarah anser all musikk som tredimensjonale skapninger, med hode, hjerte, armer, bein, minner, laster og sorger. Som kjent skal det ikke stort mer til enn å innse at det fremmede egentlig er ganske likt en selv, før man respekterer det som sin neste. Denne verdifulle innsikten fikk den utvandrede sudaneseren gjennom sitt arbeid som etnomusikkviter, og siden brakt ut i full blomst med Alsarah & The Nubatones.

For å ta et konkret eksempel: “Habibi Taal”, det smektende åpningssporet fra albumdebuten Silt, er en tradisjonell bryllupssang fra hjemlandet. Sudans mannlige, arabiske kulturelle elite blir hete av selvhevdelse når de har anledning til å spytte på låter som denne – det eneste gapet der kvinner har lov til å snakke om sine romantiske følelser i det offentlige rom. Ved å bringe den under sine vinger, erklærer Alsarah at også denne musikken er verdig et liv.

Selv om Alsarah har vært bosatt i Brooklyn siden 1994, føler hun seg stadig som en sudaneser i New York. Dette kan godt forklare hvorfor Silt – med sine nydelige oud-soloer og det hele – mer enn noe annet låter som en tidskapsel datert til det nubianske sekstitallet, fremfor noe som faktisk oppstod i det hyperglobaliserte 2014.

At Alsarah likevel ikke er noen nostalgisk nasjonalist, beviser det klubbklare remiksalbumet som fulgte tett etter Silt. Ved å tydeliggjøre forbindelsen og distansen mellom nå og da, poengterer hun og hennes makkere at vi må passe på å ikke glemme vår forhistorie. Tross alt: Uten de små og store kampene før oss ville vi vært intet.

Tekst: Kim Klev

Mer info:

Legg igjen en kommentar