Return to Content

Batida (PT/AO)

- klubbmusikk med nesen i historiebøkene

Man kan ikke løpe fra fortiden. Portugals myndigheter skal i det minste ha for forsøket, der de mer eller mindre har overlatt store deler av den sorte befolkningen til seg selv. Det kan nesten virke som om jo mindre ansvar landet tar for sin imperialistiske forhistorie, jo raskere er det glemt. Men neida: Portugisisk-angolske Pedro Coquenão anser musikken sin som uløselig forbundet med kolonitiden, i den grad at det å skrive låter har blitt et politisk prosjekt.

I Coquenãos tidligere arbeid som radiovert var han ute av stand til å finne en musikalsk missing link mellom semba, populærmusikken i Angola før løsrivelsen fra Portugal i 1975, og kuduro, dagens regjerende musikksjanger i det afrikanske landet – som i tillegg får stadig større herredømme også utenfor Lisboas drabantbyer, der under det mistenkelig kjente navnet batida. Da tok vår mann, godt som det var, saken i egne hender. Han dannet Batida og satte seg fore å fusjonere det organiske, lengselsfulle folkuttrykket ved førstnevnte med de syntetiske, energiske houserytmene til sistnevnte. Tradisjonsrik klubbmusikk, om du vil – hvilket selvsagt påvirker på konsertformatet, hvor liveinstrumentering spiller en vesentlig rolle.

Mye tyder på at Coquenão er en gammel sjel fanget i en ung skrott. Han er nemlig en av ytterst få som utgir flunkende ny musikk på det fabelaktige reutgivelsesorienterte plateselskapet Soundway Records. Det gir imidlertid fullstendig mening, for Batida deler deres kunstneriske visjon: Kun i lys av ens egen fortid er man i stand til å forstå seg selv fullt ut.

Dobbelkonsert med Alo Wala.
NB: 20 års aldersgrense.

Tekst: Kim Klev

Mer info:

Legg igjen en kommentar