Return to Content

Moddi & Trondheimsolistene (NO)

Sensurerte protestviser får nytt liv.

Mari Boine gjør en unik gjesteopptreden på «The Shaman And The Thief», en samisk sang fra 1800-tallet , som en påminnelse om at den samiske kulturen også har vært systematisk undertrykt.

Moddis nye albumprosjekt er kulminasjonen av Pål Moddi Knutsens politiske prosjekt. Visesangerens fjerde fullengder,vbestår nemlig av oversatte og rekonstruerte låter skrevet av forviste, fengslede og drepte musikere fra hele kloden. De som har ofret alt for ytringsfriheten, en menneskerett som selvsagt også omfatter kunsten.

Det er ikke første gang 28-åringen tar et standpunkt gjennom sin musikk. Utover at nydelige Krokstav-emne var inkludert på Natur & Ungdoms samleplate for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja (hvor han selv har vokst opp), ulmer det et miljøpolitisk engasjement under overflaten på alle utgivelsene til Knutsen. Tydeligst er dette på forgjengeren Kæm va du?, hans hittil eneste norskspråklige album.

Kun ved én anledning har Moddi ilagt seg selv munnkurv. Paradoksalt nok gikk ikke det på bekostning av engasjementet. Tvert imot: I 2014 avlyste han en konsert i Tel Aviv som ledd i en akademisk og kulturell boikott av Israel. “Jeg spurte meg selv om stillhet av og til kan være sterkere enn musikk,” fortalte han til Dagbladet den gang.

Nå bryter han med andre ord stillheten. Utgangspunktet for albumet, er sangen Eli Geva, opprinnelig fremført av Birgitte Grimstad, omhandlende en israelsk offiser med samme navn, som forlot sin post i protest mot Libanon-krigen i 1982. Moddi glemmer likevel ikke at også fedrelandet har sine svin på skogen. Derfor åpner albumet med en låt om den norske koloniseringen av Sápmi på 1800-tallet.

Stort sett er musikk mektigere enn stillhet.

NB: Fri alder på galleri.

Tekst: Kim Klev

Mer info:

Legg igjen en kommentar