Return to Content

Assaad Awad LB

Mote som banebrytende kunst

«I en verden av klipp og lim, er vi nødt til å vende tilbake til det håndlagde». Dette er blant hovedbudskapene til den libanesiske designeren Assaad Awad, som vil delta i en samtale med Elle-redaktør Signy Fardal under årets festival. Dermed erklærer han et opprør mot masseproduksjonen, overbevist om at klær, smykker og andre plagg som kvernes ut på samlebåndet mangler en vesentlig verdi – en som vi ikke helt kan sette fingeren på.

Dette skråblikket er nettopp hva folk som Madonna, Lady Gaga, Thierry Mugler og Oslo World-aktuelle Rossy de Palma finner så appellerende med hans arbeider. Gagas slående trekjole peker i særlig grad mot Awads fetisjisme. Forstått i sin opprinnelige betydning som menneskeskapte objekter med en nærmest overnaturlig kraft, anser designeren sine plagg som «magiske totemer» med frigjørende kvaliteter.

Fetisjen bidrar i særlig grad til kvinnekroppens løsrivelse fra ekteskapets patriarkalske lenker, hvor man enten må være mor eller jomfru. Med andre ord: For Awad er mote en kunstform med evne til å reflektere og forandrere sosio-kulturelle fenomener, et perspektiv han tilegnet seg ved å forlate reklamebransjen etter 14 år for å starte sitt et eget atelier i Madrid. Han er dermed like mye en avantgardist som en håndverker.

Mer info:

Legg igjen en kommentar