Return to Content

Jon Balke: Siwan (NO/IR/MA)

Tidløst og mystisk

Norsk jazzhistorie ville neppe vært den samme uten Jon Balke. Ikke bare startet han sitt musikalske livsløp som medsammensvoren til Radka Toneff og Arild Andersen, kongerikets mest kjente jazzvokalist og -bassist. Masqualero, The Magnetic North Orchestra og Jøkleba – tre, på hvert sitt vis, svært betydelige ensembler – er også formet av pianistens finstemte fingerspissfølelse.

Balkes mest enestående prosjekt er nok likevel Siwan. Det er et like tidløst som mystisk verk, inspirert av poesi fra Al-Andalus, også kjent som middelalderens muslimske Spania. Siwan oppstod i 2007 som et bestillingsverk for Cosmopolite Scene, senere innspilt og utgitt på ECM, og velsignes nå – i anledning tiårsjubileet – med sin andre inkarnasjon som studioalbum.

Slagkraften til Siwan skyldes ikke bare den arabiske sangen eller de barokke arrangementene, men også spiritualiteten som gjennomsyrer musikken. Langs Middelhavet er nemlig siwan forbundet med tallet tre, som her peker mot den – sammenlignet med vår polariserte tid – forbausende fredelige treenigheten mellom jødedommen, kristendommen og islam i Al-Andalus.

Selv om besetningen til Siwan er stadig rullerende – det skal godt gjøres å få 16 menneskers almanakker til å klaffe – finner man alltid denne al-andalusiske samarbeidsviljen i musikken. Jon Balkes Siwan er et bevis på at musikkens evne til å forene folk over tid og sted.

Tekst: Kim Klev

Mer info:

Legg igjen en kommentar