Return to Content

Omar Sosa & Yilian Canizares (CU)

Et cubansk mestermøte

Få musikere har tatt med seg den cubanske musikkarven inn i mer utfordrende og mangfoldige landskaper enn multiinstrumentalisten Omar Sosa. Karrieren hans strekker seg tilbake til midten av åttitallet, men den skjøt fart på nittitallet da han flyttet til San Fransisco. Han startet på marimba og perkusjon, men lærte seg siden  tangentinstrumenter. Sosa har utforsket afrikansk musikk, friimprovisasjon, klassisk musikk og ting som bikker over i ambient – blant mye annet. Gjennom karrieren, hvor han også er blitt Grammynominert en rekke ganger i forskjellige kategorier, har Sosa deltatt i en rekke oppsiktsvekkende samarbeider. I senere tid har han blant annet gitt ut album med NDR Big Band fra Hamburg og den senegalesiske koraspilleren Seckou Keita. I all denne musikken finner vi en entusiastisk og grenseløs musikalsk nysgjerrighet i møte med små og store ensembler. Samtidig møter vi også et intimt alvor, blant annet på soloinnspillingene hans. Å lete i diskografien til Omar Sosa er rett og slett en skattejakt – og et fremtredende eksempel på den personlige, altoppslukende kunstneriske friheten Oslo World ønsker å rette søkelyset mot i år.  

På Oslo World møter Sosa den sveitsisk-cubanske Yilian Cañizares, som også spilte på Oslo World i 2016. Cañizares begynte med klassiske studier på Cuba og siktet lenge på å forfølge den tradisjonen –  men etter å ha flyttet til Sveits og blant annet støtt på musikken til den store franske fiolinisten Stephane Grappelli, dreide hun seg mer mot jazzen. Der fant hun plass til sin særegne sangstemme, hvor hun både synger på yoruba, spansk og fransk  – gjerne samstemt eller i harmoni med fiolinspillet. Hun fant også plass til den cubanske arven hun bærer på. Før konsertene hun spiller, hedrer Cañizares sine forfedre gjennom seremonier som innebærer lys, offer og bønn. På scenen søker hun den improvisatoriske ekstasen. Det dreier seg om å tøye grensene for sitt eget virtuose fiolinspill. Det handler også om å komme i kontakt med fortiden. Til sammen representerer Sosa og Cañizares to av de mest umistelige musikalske frihetene – friheten til å høre til – og  til å sparke fra.

Mer info:

Legg igjen en kommentar