Return to Content

Tania Saleh (LB)

Et libanesisk ikon i veikrysset mellom kulturer og stilarter

Den libanesiske sangeren Tania Saleh har vært en av de mest sentrale undergrunnsartistene i den arabiske verden siden nittitallet. Det er en posisjon hun har inntatt ved å skape koblinger mellom sitt eget musikalske virke og utallige andre kunstuttrykk, ved å blande musikalske tradisjoner med et vell av nye impulser og ved å omtale de omskiftelige, sårbare og brutale realitetene i regionen hun kommer fra.

På veien har hun samarbeidet med det som er av Libanons mest sentrale musikere, i tillegg til navn kjent annensteds fra, som Nile Rodgers og RZA – eller Anneli Drecker og Mathias Eick, for den del. Det er en sterk norsk kobling her – de siste albumene hennes er gitt ut på Kirkelig Kulturverksted, som Saleh har et tett samarbeid med. “Intersection”, fra 2017, er et audiovisuelt eksperiment som kombinerer arabisk poesi, nyskrevne melodier, gatekunst, arabisk kaligrafi og elektronika i en drøfting av den arabiske verden og dens posisjon som gatekryss mellom ulike verdensdeler, ulike tradisjoner og kulturimpulser – og mellom krig og fred.

Med en så omseggripende kunstner som Tania Saleh er det lett å glemme det første som tross alt møter en når man ser henne live, eller hører henne på plate – en helt særegen og vakker stemme som vi på årets Oslo World både vil få oppleve både på hyllestkonserten til Rim Banna og i eget arrangement på Nobels Fredssenter.

Mer info:

Legg igjen en kommentar