fbpx
Return to Content

Bamba Pana & Makaveli

Det ugandiske kollektivet Nyege Nyege gjør musikkverden større – opplev tre av dets artister live på Blå, fredag 1. november – Nihiloxica, Hibotep og Bamba Pana & Makaveli.

Produsent Bamba Pana & rapper Makaveli spiller singeli, en sjanger som har sitt utspring i Dar-es-salaam i Tanzania, og som i dag preger landets popscene. Musikken tar opp i seg sørafrikansk afro-house og taraab-musikk fra Zanzibar, tekstene handler gjerne om virkeligheten ungdom i Tanzania støter på – men det mest opplagte kjennetegnet, er de vanvittige hastighetene. Singeli er lynrask musikk, tempoer oppe i 300 BPM har fristet folk til å omtale sjangeren som “verdens raskeste”. Bamba Pana var en av de sentrale produsentene på Nyege Nyege Tapes-samleren “Sound of Sisso” i 2017, en utgivelse som overvant mange nye lyttere. Året etter kom albumet “Poaa”. Singeli er som sagt en stor sjanger i Tanzania – den har fått forgreninger inn i mer tradisjonelle hip hop og pop-uttrykk. Bamba Pana & Makaveli representerer imidlertid, i likhet med mange av de andre artistene på “Sounds of Sisso”, et kompromissløst, glitchy lydbilde som i ekstreme øyeblikk grenser opp mot ulike former for eksperimentell musikk og støy, men som allikevel aldri forlater dansegulvet.

Nyege Nyege:

Nyege Nyege er et musikkollektiv med base i Kampala i Uganda. Siden starten i 2013 har de vært svært aktive på en rekke fronter – de driver musikkstudioet Boutiq Studios og plateselskapene Nyege Nyege Tapes og Hakuna Kulala, i tillegg til festivalen Nyege Nyege. Til sammen utgjør all denne aktiviteten et gravitasjonspunkt for ny, alternativ øst-afrikansk musikk, som finner nysgjerrige lyttere over hele verden. Det er ikke rart – en oppdagelsesferd i de ulike utgivelsene på Nyege Nyege Tapes kan nesten være et overveldende møte med et utall forskjellige bevegelser som kommer fra området og som setter sitt preg på det globale musikklivet akkurat nå, godt hjulpet av billig musikksoftware og økt internettilgang. Det spenner fra ting som på tydelige vis bringer med seg forskjellige eldre afrikanske musikktradisjoner, til helt egenartede vrier på moderne popmusikk, til fremtidsrettede, kompromissløse eksperimenter.

Alt sammen finner også veien til dansegulvet og konsertscenen på Nyege Nyege-festivalen, som foregår i byen Jinja, ved Nilens utspring. Det første året den ble arrangert, i 2015, var det mellom 500 og 1000 som dro dit. I fjor var det nesten 10.000 – festivalen tiltrakk seg også en rekke journalister, alt fra Fact Mag og Resident Advisor, til norske Klassekampen. Felles for alle skriveriene er erfaringen at Nyege Nyege er en festival som kan sammenlignes med lite annet.

Artister fra andre deler av Afrika, Europa og USA bookes hvert år, men programmet kretser rundt ny øst-afrikansk klubbmusikk, i tillegg til ulike former for tradisjonsmusikk og afrikansk pop og fusion. Nyege Nyege – som på ugandisk betyr “en uimotståelig trang til å danse eller bevege på seg” – har opplevd motstand fra både myndigheter og sterke konservative krefter i landet – i 2018 ble festivalen først avholdt etter at arrangørene hadde vært i møter med den ugandiske regjeringen. Den politiske sprengkraften i denne festivalen, som både uttrykker og omfavner frihet på så mange ulike måter, er åpenbar. Nyege Nyege representerer Ugandas fremtid – og viser samtidig veien videre for den globale popscenen.

Legg igjen en kommentar