Return to Content

Nattelys jamsession

Oslo World inviterer til en helaften når Broen slipper sin nye plate, “Do You See The Falling Leaves?”. I tillegg til et konsertsett hvor Broen tar utgangspunkt i det ferske materialet sitt, vil de denne kvelden møte et knippe musikere, kuratert og ledet av Åsmund Skuterud, i en friere jamsetting. Det er når tøylene er frie at musikerne i Broen trives best – og denne kvelden er det lagt opp til et sterkt og enestående møte med det evigekspanderende universet deres.

Oslos undergrunnsscene har i de siste årene vært preget av improvisert musikk på mange fronter. En rekke scener, konsertmiljøer og musikere har bidratt til utviklingen og et meget sentralt kjennetegn har vært flere toneangivende konsepter hvor improvisasjon møter dans. Mutual Intentions og Dugnad Rec. er eksempler på plateselskapmiljøer som utforsker ulike måter å koble klubben og improscenen. En annen viktig bærebjelke er rekken med konsepter drevet av Åsmund Skuterud – fra Koeju på Blå i sin tid, gjennom perioden som jamvert på Jazz in Khartoum, frem til i dag med Nattelys, hvor konstellasjonene hans spiller på flere forskjellige scener i byen. Kveldene preges av at musikere fra ulike hjørner av musikklivet møtes – folk med klassisk bakgrunn spiller med jazzmusikere, folk med annen landbakgrunn, som representerer andre musikalske tradisjoner, støter på musikere med røtter i norsk folkemusikk. Det grunnleggende premisset er at det er hundre prosent live fremført, men at det også skal kunne fungere som klubbmusikk. At alle musikerne er bevisste på fremdriften og soundet, mer enn de leter etter individuelle solo-øyeblikk. Men selv med en så tydelig målsetning – eller kanskje på grunn av det – har disse kveldene vist seg å være virkelig uforutsigbare musikalske seanser, fylt av små øyeblikk og store klimaks, som har overrasket både musikere og tilhørere. 

Å finne en måte å vise frem denne scenen også under Oslo World har vært en naturlig målsetning i år. Ikke minst på grunn av årets tema, utopier. På sitt beste føles disse kveldene som overrumplende vellykkede forsøk på å ta fremtiden på forskudd – å bygge en musikalsk scene der en rekke ulike mennesker, på tvers av alder, landegrenser, kjønn og sjangere kan møtes med et felles mål for øyet. Og hvor både eldre effekter og moderne liveteknologi – hvor musikerne selv blant annet kan styre lyddesignet underveis – står i musikkens tjeneste. Vi har derfor samarbeidet med Skuterud om å kuratere to jammer under årets festival.

På Riksscenen vil vi kunne oppleve et utvalg av musikerne som preger Oslo og Norges  eksperimentelle og høyst levende folkemusikkscene. Her møtes perkusjonist Bafana Nhlapo og Nora Yuyue Zheng, som spiller det langeleik-aktige instrumentet guzheng, felespiller Hans Kjorstad, trombonist Henrik Munkeby Nøstebø og ikke minst bukkehornist og saxofonist Karl Seglem – i tillegg til seremonimester Skuterud. På Blå, etter Broens releasekonsert, vil et annet utvalg av musikere, blant annet bestående av frijazzsaksofonist Signe Emmeluth, jamveteran Oddrun Lilja på gitar og perkusjonist Bacary Sagna, sørge for en glidende overgang fra konsert til jam, hvor også musikerne fra Broen – alle nøkkelspillere på denne scenen – deltar. På begge kveldene er det snakk om musikere som gang på gang har vist seg i stand til å spille på hele spekteret som ligger i dette formatet – fra lydmalende landskap til afrobeat og houserytmer. Disse kveldene er blitt en del av jordsmonnet i norsk musikk. Når de også blir en del av Oslo World håper vi enda flere får øynene opp for nybrottsarbeidet som skjer i sene timer, året rundt.

Mer info:

Legg igjen en kommentar