Festivalsjef Alexandra Archetti Stølen mottar NOPAS formidlingspris
Under NOPAS årlige høstfest mottok festivalsjef Alexandra Archetti Stølen årets Formidlingspris.
NOPAs formidlingspris tildeles en person eller institusjon som har gjort en spesiell innsats for formidling av tekst og musikk skrevet av norske opphavere. Prisen kan deles ut etter innstilling fra NOPA-medlemmer, NOPAs styre eller andre. NOPAs styre avgjør hvem som skal få prisen. Prisen består av et kunstverk.
NOPAs formidlingspris ble første gang delt ut i 2014.
Juryens begrunnelse:
Vinneren av NOPAS formidlingspris 2023 har med sin kjærlighet for musikken og sin gode mellommenneskelige evne drevet frem en av Europas ledende festivaler for musikk fra Latin – Amerika, Afrika, Asia og Midtøsten. Festivalen presenterer hvert år konserter, klubbkvelder, utstillinger og forestillinger på små og store scener over hele byen.
Som driftig og engasjert leder for festivalen i 18 av deres 30 års historie har vinneren sammen med sin gode stab ledet frem deres kultur – og brobyggende arbeid som forener generasjoner og verdens kulturuttrykk bak, foran og på scenen. I 2013 etablerte de Beirut and Beyond og Vårt Nabolag, begge på grunn av krigen i Syria og den enorme flyktningstrømmen i 2012 som satte verden på hodet. Satsningen på ungdom og unge voksne ble etablert i 2020 og i løpet av de siste årene har de gjennomført flere seminarprogram, konserter og seminarturnér i Norge.
Vinneren er en uredd leder som omfavner kunsten, kulturen, musikken og aktivismen og skaper et felleskap å samles rundt.
Med sitt lidenskapelige engasjement for musikk av høy kvalitet, kampen for ytringsfrihet og underrepresenterte stemmer skaper vinneren større rom i musikknorge.
Med Oslo World viser vinneren hvert år at Norge også er en del av verden.
Der flere av våre norske opphavere, alle som skriver og lager musikk i Norge på alle språk og alle sjangere, ofte har en plass på deres scene med artister fra hele verden. Festivalen som makter å forene det globale med det lokalet og bidrar til skape tilhørighet for Norge i det større internasjonale landskapet.
- Det er veldig stort og ærefullt å motta NOPAs formidlingspris
Det å formidle musikk som festival, det å være festivalsjef er et kollektivt arbeid. Vi er veldig mange som jobber med formidling – sammen. Jeg har en liten, men veldig dedikert stab, denne prisen deler jeg med min stab, alle musikerne, alle spillestedene, alle våre rådgivere, alle våre frivillige. Det er veldig mange som bidrar til at vi kan formidle den musikken vi kan formidle på våre scener.
– Vi har en mulighet; det å formidle handler om å ha en mulighet til å snakke høyt og til å si noe vi mener. Og vi bør gjøre det hvis vi kan. For min del, i år, var det umulig å ikke si noe – som mor, som festivalsjef, som medmenneske. Angrepene mot Israel 7. oktober, angrepet mot musikkfestivalen; hatet som spres i Europa mot jødiske minoriteter, det er grusomt. Og nå, den brutale invasjonskrigen på Gazastripen – det er uholdbart, vi må kjempe mot det. Vi må kjempe mot hat, og da tror jeg musikken kan ha en funksjon. Dere har en kraft, og muligheten til å si hva dere vil, om det er om psykisk helse, kvinner og representasjon, eller – et fritt Palestina
– Oslo World startet som festivalen Verden i Norden i 1994, en festival initiert og eid av daværende Rikskonsertene. Det startet med en kongstanke om at vi skulle lage en festival som brakte det beste av internasjonale stjerner til Norge for å bygge ned fordommer og jobbe mot rasisme. Fundamentet vi er bygget på er det samme i dag, det er like relevant i dag, sa Stølen fra scenen.
- Jeg ønsker å uttrykke min takknemlighet overfor alle dere som formidler musikk, selv om dere ikke er utøvere selv. Dere skaper et rom for alle de talentfulle menneskene som lager vakker musikk som gir oss håp, glede og får oss til å danse. Før årets Oslo World begynte, begynte jeg å tvile på kraften i musikken. Jeg mistet troen på de tomme ordene som sier at musikk er et universelt språk og at den kan skape fred – det virket ikke realistisk. Men så kom publikummet vårt, og de viste oss hvor mye musikk betyr for så mange. I år hadde vi artister fra 52 land som opptrådte på 27 forskjellige scener. Å vandre rundt og se de ulike publikumsgruppene, de forskjellige menneskene, var en fantastisk opplevelse.