Tung, eksperimentell og eksperimenterende rock
Når Full Earth og Red Kite inntar Goldie sammen under årets Oslo World kan man snakke om et møte mellom to generasjoner band som har bidratt sterkt til at den norske musikkscenen er kjent for tung, eksperimentell og improviserende rock.
Med medlemmer fra elephant9, Bushman’s Revenge, Shining og Grand General har Red Kite oppnådd kultstatus for sin måte å øse av den store, dype syttitallsarven på, med rom for både headbanging og utflipping. Folk som kjenner til medlemmenes løpebaner vil nok kunne kjenne igjen deres bumerker - for eksempel i trommespillet til Torstein Lofthus, en musiker som har vært med på å definere norsk jazzrock i dette årtusenet. Men bandet har også noe eget, en blanding av rockekjeller og en britisk nattklubb rett før stengetid, med slitne gulvtepper og sneipete martiniglass. Jazzreferansene sitter løst, og ordspillene i gitarist Even Helte Hermansens låttitler likeså.
Full Earth er hjertebarnet til trommeslager Ingvald Vassbø (Kanaan/Motorpsycho), og ved hjelp av hele Kanaan og noen medlemmer til, kombinerer han suggererende riffing med inspirasjon fra minimalister som Terry Riley og søkende jazz. Dronen finnes over alt – og i Full Earth følger Vassbø & co dette sporet gjennom musikkvirkeligheten. Man kan også få ferten av Sleep, High on Fire og Elder, i tillegg til både støy og elektronisk avantgardisme – men først og fremst røpte debutalbumet Cloud Sculptors at Full Earth er et band som skriver godt og egenartet musikk, med en særegen sjette sans som får musikken til å sveve langt og lande akkurat i tide. Sånn som det skal være.