Årsrapport

Oslo World 2022 var den 29. festivalen i rekken den best besøkte i festivalens historie. Alt i alt var 27 scener i Oslo med på moroa - fra storstuer som Oslo Konserthus, Sentrum Scene og Den Norske Opera & Ballett, til byens beste klubbscener, som Cosmopolite, Blå, Jaeger, Kafé Hærverk og Parkteatret.

Den virkelig store opplevelsen med Oslo World er å oppleve hvor mange forskjellige konsertpublikum som faktisk finnes i Oslo. At man kan bevege seg fra publikum i finstasen i konserthusene til dansegulvene på Jaeger, Blå og Parkteatret, at fans av eksperimentell psych-rock, libanesisk post-punk eller italiensk disco plutselig støter på hverandre (mange liker jo også alt på én gang), og måten man på ulike konserter støter på Oslofolk med bakgrunn fra Ukraina, Senegal, Cuba eller Bosnia-Hercegovina. For hvert år som går blir alle disse koblingene mer uforutsigbare også - folks musikksmak er i endring, den er mer internasjonal og mangslungen enn tidligere - fra oppsiktsvekkende TikTok-gjennombrudd til nyvunnen interesse for sjangereksperimenter og tradisjonsmusikk fra nært og fjernt. I Oslo er det mange som har kjempet for denne utviklingen - klubbkonsepter, konsertscener, journalister og musikkfans - og det er mer og mer takknemlig å være en arena hvor denne endringen blir synlig.

I tillegg til festivalen i uke 44 hvert år, står stiftelsen Oslo World Music Festival for en rekke arrangementer gjennom året, som VårtNabolag, Oslo World UNG, Barnas verdensdager Norge og Beirut & Beyond.

I 2022 startet Oslo World og fem norske arrangører opp et nytt festivalnettverk for å arrangere turneer i Norge, i forbindelse med Oslo World. Les mer om prosjektet her.

Les årsrapporten fra 2022 her.