Folkloristisk dybde og tidløs mystikk.
Den japanske psychrock-sensasjonen KUUNATIC kombinerer rituelle trommer, pulserende bass, atmosfæriske keyboard og intens vokal med tradisjonelle japanske instrumenter som sho, ryuteki og wadaiko. Fra dette villnisset av ulike inspirasjonskilder og lyder, forteller de historier om ukjente verdener, en slags musikalsk fabelprosa, en utforskning av planeten Kuurandia. De tre kvinnelige medlemmer har vidt forskjellig musikalsk og kulturell bakgrunn. For noen år siden ga de ut debutalbumet Gate of Klüna på Glitterbeat Records. Det var produsert av Tim DeWit (Gang Gang Dance), og fikk stor anerkjennelse for sitt eksperimentelle og svært fengende univers. Albumet førte blant annet til opptredener på festivaler som Roskilde Festival, Le Guess Who? og WOMAD.
I april i år kom andrealbumet Wheels Of Ömon. Her fortsetter trioen sin der Gate of Klüna slapp, med en utforskning av planeten Kuurandia og dens omkringliggende himmellegemer, med fortellinger om profetier, magiske innsjøer og årstidene som kommer og går, rundt den store solen Ömon. KUUNATICs bruk av instrumentariet gir også det alternative universet en følelse av folkloristisk dybde og tidløs mystikk. Mye av inspirasjonen for denne skiva kom faktisk fra et opphold i de sveitsiske alper, der det enorme naturlandskapet utløste visjoner om den eldgamle jorden og ga historisk dybde til fantasiverdenen deres. Det munnet ut i noe som kan føles både eldgammelt og futuristisk på én gang. Ja, Wheels of Ömon er en dristig, sjangeroverskridende kreasjon – dels rockeopera, dels mytebegjærlig science fiction. Live går de enda lenger, og inviterer lytteren til å miste seg selv, både i kropp og sinn.