

Samtale: Living with Dignity
- Byens Tak
- Starter 14.00
- Pris: Gratis!
Oslo World og Palestinakomiteen inviterer til samtale
Folkemordet på Gaza er en av nåtidens største kriser, politisk og humanitært. På sosiale medier sirkulerer bilder av døde mennesker, ødelagte hjem og gråtende barn. Folkegrupper som blir rammet av slike grusomme handlinger, blir også frarøvet sin tidligere identitet. Der de en gang var leger, musikere, gründere og frisører, blir disse menneskene nå sett gjennom en linse, over hele verden: Som ofre. Vi ser ikke alle som jobber for å hjelpe, utdanne, hele og rapportere det som skjer. Det sivile og kulturelle livet, miljøer for kunst og musikk, finnes fremdeles. Og mye av viljen til å kjempe for sitt folk kommer fra en felles bevissthet om hvem man er. Hva skjer med ideen om et folk når alt man ser er bilder av ødeleggelse og de døde? Hva preger musikk- og kunstmiljøene i Palestina og hvorfor er det viktig at vi lærer arbeidet deres å kjenne, nettopp nå?
I samarbeid med Palestinakomiteen i Norge, har vi invitert et panel som gir perspektiver på disse problemstillingene. Diskusjonen blir moderert av Line Khateeb fra Palestinakomiteen, og det vil også bli vist to kortfilmer laget av filmskapere på Gaza; "NIGHT" av Ahmad Saleh og "Grandmother wore us out" av Haneen Koraz og to kortfilmer laget av palestinske barn.
På slutten av samtalen opptrer rapperen Mohammed Elsusi, fra Gaza, som snart gir ut albumet "Living with Dignity" - en tittel som har inspirert dette panelet.

Line Khateeb er leder av Palestinakomiteen i Norge, norsk og palestiner med en master i Midtøstenstudier fra UiO. Hun har tidligere vært rådgiver i Norsk Folkehjelp og Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS).

Mats Grorud, animasjonsfilm-regissør og manusforfatter. Debuterte i 2018 med sin første helaftens animasjonsfilm “Tårnet”/ “The Tower”). Grorud har de siste årene jobbet med utvikling av et helaftens animasjonsprosjekt: DELTA, produsert av Mikrofilm, Norge, og er basert på research i Niger-deltaet, sør i Nigeria, våren 2022. Han er også aktiv i animasjonskollektivet Palestina Animada og står bak Posters for Palestine sammen med Martin Lundel, Espen Friberg og Marie Payan.

Carmel Alabbasi er en palestinsk billedkunstner som begynte med en bakgrunn i journalistikk og sosialantropologi, og som nylig tok en mastergrad i kunst ved KHIO i Oslo. Arbeidet til Alabbasi spenner over videokunst, lyd, skriving, skulptur og installasjon. Carmel utforsker konsepter som fravær og forsvinning, og jobber med å skildre det som gjenstår etter den systematiske utslettelsen av mennesker, av rom og steder, hjemsøkt av minner og identiteter som en gang ble holdt.

Mohammed Elsusi er en rapper, videokunstner og produsent fra Gaza, som for tiden bor i Stavanger. Da han var 16 år gammel, begynte han å utforske lydteknikk og musikkproduksjon, og etter hvert grunnla han gruppen Revolution Makers sammen med broren Osama. El Susi vokste opp under beleiring i Gaza og utviklet stemmen sin som en naturlig del av motstandsarbeidet. Han skapte musikk som turte å konfrontere urettferdighet, fattigdom og hvordan livet reelt sett arter seg under okkupasjon. Han trosset politiske og økonomiske restriksjoner, og lærte seg håndverket i provisoriske studioer og et tett nettverk av kreative kunstnere fra Gaza. I musikken hans blander rap seg med arabiske melodier, tradisjonell instrumentering og elektroniske elementer, og henter inspirasjon fra både palestinske røtter og global rapkultur.

Rania Elias har viet livet sitt til å fremme kultur, ytringsfrihet og menneskerettigheter i Palestina, blant annet som forsker, forfatter og aktivist. Elias var direktør for Yabous kultursenter og Jerusalemfestivalen i det okkuperte Jerusalem fra 1998 til hun sa opp i slutten av 2022. Hun ledet renoveringen av Yabous, fra en forlatt gammel kino til det største og viktigste kultursenteret i Jerusalem – til tross for alle hindringer palestinske organisasjoner i Jerusalem står overfor. Hun har også vært fungerende direktør for Bethlehem International Festival, samt administrativ direktør for RIWAQ Center for Architectural Conservation i Ramallah. Elias har møtt systematisk forfølgelse og restriksjoner på grunn av arbeidet sitt. Det har ikke stoppet henne.