

NRK og Internasjonal Musikkformidling: Hervé Riesen og Mats Borch Bugge (Moderator: Guro Kleveland)
- Byens Tak
- Starter 17.00
- Pris: Gratis!
NRKs varslede omlegging av musikkdekningen sin har skapt store diskusjoner i kulturlivet denne høsten. Flere faste, tradisjonsrike musikkprogrammer – deriblant Musikkreisen, tidligere kjent som Jungeltelegrafen – legges ned. Dermed er det også et åpent spørsmål hvordan NRK vil ta ansvar for ulike nisjer, innenfor de mer generelle programflatene og stolpene som gjenstår. Ikke minst gjelder det bred dekning av det internasjonale kulturlivet. For der NRK signaliserer tydelige ambisjoner om å være viktig for norsk musikkliv, er det mer uklart hva som blir igjen av musikalsk utenriksdekning uten for eksempel Musikkreisen. Popverdenen blir mer og mer globalisert - men hva med alle de andre delene av puslespillet?

For å få noen nye perspektiver på betydningen av internasjonalt utsyn i kringkastingen, har vi invitert Hervé Riesen til Oslo World. Få i Europa kan mer om dette enn ham - Riesen jobber i FIP / Radio France, var involvert i etablering av kanalen Couleur 3 i Frankrike, og har jobbet en rekke samarbeid mellom kringkastere i Europa og Afrika. Han er også president for Eurosonic-gruppen i den Europeiske Kringkastingsunionen (EBU). I Europa står Frankrike i en særstilling når det gjelder et globalt perspektiv på musikkdekningen. Hva er årsaken til det? Hvordan jobber de med det? Og hva er Riesens perspektiver på fremtiden for musikkdekning hos kringkastere?
Han møter musikksjef i NRK, Mats Borch Bugge, som har travle uker for tiden - men som også i sine mange begrunnelser for omleggingen av musikktilbudet har signalisert at han ønsker at NRK skal være offensive, dyptpløyende og lekne på vegne av musikkstoffet. Hvordan skal de klare det - og hvilken plass spiller det internasjonale musikklivet i kampen om plassen i den nye strukturen?
Samtalen modereres av Guro Kleveland, redaktør i Ballade, en redaksjonelt uavhengig nettpublikasjon for og om norsk musikkliv, som fyller 20 år i 2025.
I samarbeid med Ballade.