Et band som fyller ekstatiske dansegulv uten noen form for perkusjon eller trommer, det være seg akustiske eller elektriske, er ikke hverdagskost.
Men det er akkurat det The Handover gjør. Den kritikerroste trioen spiller hypnotisk, transefremkallende musikk, inspirert av rituelle rytmer fra den egyptiske landsbygda. De kombinerer raffinert klassisk arabisk musikk med Egypts rurale shaabi-musikk, krydret med en god dose psykedelisk improvisasjon, kraut-riff og eksperimentelle lydlandskaper. Debutalbumet deres, The Handover, ble gitt ut av det amerikanske kultselskapet Sublime Frequencies og fikk strålende anmeldelser i publikasjoner som Songlines Magazine og The Wire. Og på konserter finnes det rett og slett ingen som er akkurat som dem.
Ayman Asfour er født og oppvokst i Aleksandria og spiller vakker fiolin, samtidig som han ikke er redd for å få instrumentet til å surre, knirke og rasle. Den belgisk/norske keyboardisten Jonas Cambien har satt sitt preg på den norske eksperimentelle scenen i en årrekke nå, og kombinerer en kjærlighet for utforskende jazz med et bredt spekter av musikalske påvirkninger.
I The Handover kan hans vintage Farfisa-orgel minne lytteren om den dype forbindelsen mellom garasjerock og frijazz, mens det i andre øyeblikk virker som om han kommer rett fra en egyptisk bryllupsgig. I sentrum av det hele finner vi Aly Eissas oud – soloene hans leder lytteren fra minimalistiske, meditative droner til episke klimaks. Det er mye å feste seg ved og gruble over i denne musikken – den er transcendental, overraskende, full av muligheter. Men, som mange konsertgjengere har erfart, trenger du ikke å tenke for mye underveis – du kan bare bevege deg fritt.