

Atiyyah Khan - Protest- og motstandsmusikk under apartheid i Sør-Afrika
- Becco
- Starter 17:00
- Pris: Gratis!
Under apartheid i Sør-Afrika ble musikk en av frontene i den svarte frigjøringsbevegelsens kamp mot den hvite overherredømmekolonien. Jazz hadde eksistert i Sør-Afrika siden 1920-tallet, og lokale varianter begynte raskt å utvikle seg på konsert- og dansekvelder. Musikken blomstret i områder hvor både svarte og hvite bodde, og lokale talenter blomstret. Segregering satte en stopper for slike blandete publikum, og tidlig på 60-tallet slo apartheid-arkitektene ned på alle former for svart kulturell utfoldelse. Men den sørafrikanske jazzscenen vedvarte og ble en viktig del av den soniske motstandskampen. Sørafrikanske jazzartister ble musikalske pionerer gjennom måten de omformet tidens jazzimpulser i sitt bilde – men de ble også symboler. Mot alle odds, tok disse svarte musikerne utfordringen med å skape musikk for å styrke de undertrykte og gikk utover det staten kontrollerte.
Atiyyah Khan er journalist, forsker, DJ, crate digger, arrangør og arkivar fra Johannesburg, basert i Cape Town. Hun jobber for tiden frilans som kunstjournalist og dokumenterer visuell kunst, teater, musikk, film og andre kulturformer i Sør-Afrika. Som en del av Sonic Lecture-serien i det nye lytterommet på Becco, vil hun forklare hvordan musikk ble en kampsone under apartheid i Sør-Afrika. Senere på kvelden, etter foredraget, vil Khan også være DJ på Becco.