


Festivalguide: Nye oppdagelser!
Syv musikalske stormforelskelser som venter på deg.
Om noen få uker fyller Oslo World byen med konserter og klubbarrangementer på de beste scenene vi har. Programmet er tettpakket med opplevelser – enten du er hypp på å oppleve noe du aldri har hørt før, se en vaskekte legende, eller kaste deg ut på dansegulvet.
Hva skal man velge? Frem mot festivalen deler vi noen guider som kanskje kan veilede deg gjennom årets mange opplevelser. Denne gangen: Nye oppdagelser.
Ingenting vekker kropp og sjel mer til live enn å oppleve noe helt nytt på konsert. Årets program byr på alt fra et supertalent med dype Louisiana-røtter til det skarpeste bandet på Togos blomstrende metal-scene. Og, selvsagt, japansk og koreansk psych, en sangsensasjon fra Tanzania, syrete Colombiansk electro-folk og groovy, Paris-basert avantgardisme. Ta sjansen på noe nytt i uke 44!

Den japanske psychrock-sensasjonen KUUNATIC kombinerer rituelle trommer, pulserende bass, atmosfærisk keyboard og intens vokal med tradisjonelle japanske instrumenter som sho, ryuteki og wadaiko. Fra dette villnisset av ulike inspirasjonskilder og lyder, forteller de historier om planeten Kuurandia.
Debutalbumet Gate of Klüna ble sluppet på Glitterbeat Records for noen år siden, og i april i år kom oppfølgeren Wheels Of Ömon, med fortellinger om profetier, magiske innsjøer og årstidene som kommer og går, rundt den store solen Ömon. Albumet er en dristig, sjangeroverskridende kreasjon – dels rockeopera, dels mytebegjærlig science fiction. Live går de enda lenger, og inviterer lytteren til å miste seg selv, både i kropp og sinn.

Leyla McCalla kombinerer folk, jazz og elementer fra klassisk musikk med Louisianas musikalske tradisjoner fra sitt adopterte hjem i New Orleans. Hun er født i New York av haitiske emigranter og aktivister, og musikken hennes er i kontakt med flere århundre med musikkhistorie og impulser fra hele verden.
Den begavede cellisten, tenorbanjospilleren og gitaristen synger på flere språk og er en av grunnleggerne av Our Native Daughters (med Rhiannon Giddens, Amythyst Kiah og Allison Russell). Hun var også med i Carolina Chocolate Drops på deres Grammy-vinnende album Leaving Eden. Sjekk ut hennes nyeste album, Sun Without the Heat, der hun leker med melodier og rytmer hentet fra ulike former for afro-diasporisk musikk, inkludert afrobeat, etiopisk musikk, brasiliansk tropicalismo, amerikansk folkemusikk og blues.

Arka'n Asrafokor er blant de fremste representantene for et nytt, vestafrikansk metal-sound, som både er forankret i regionale rytmiske kulturer som Gazo og Blekete, samtidig som de står støtt i 80- og 90-talls metal. Rytmene og lydene fra Togo utgjør den kulturelle basen for bandets musikk – kalt «asrafocore», som betyr krigernes musikk.
Arka'n Asrafokor leker med thrash, speed og death metal, samtidig som det finnes rytmiske partier der perkusjonsinstrumentene tar over for de snerrende gitarene og akustiske soloer og smidig afrofunk får boltreplass.

Musikken til Pendo og Leah Zawose i Zawose Queens baserer seg på polyrytmikken og den polyfoniske sangen til Gogo-folket fra Dodoma-regionen i sentrale Tanzania. Den mest kjente utøveren av denne tradisjonen var Dr. Hukwe Zawose - Pendos far og Leahs bestefar. Da The Zawose Queens ga ut debutalbumet Maisha i 2024, var det første gang kvinner fra denne berømte musikalske familien var hovedvokalister og utøvere.
Musikken varierer fra nedstrippede, tradisjonelle lydbilder til lek med elektroniske elementer, beats og found sounds. The Zawose Queens fremfører sangene sine på instrumenter som chizeze-fele, illimba-tommelpiano og ngoma-trommer, og i midten av alt finner vi deres umiskjennelige stemmebruk på morsmålet kigogo som flyr høyt, lavt og langt.

Med syrete synthlyder og dype grooves blander den colombianske elektro-folkduoen Indus afro-colombiansk rytmikk med analog elektronikk. Det Bogotá-baserte prosjektet ble dannet av produsent Oscar Alford og perkusjonist Franklin Tejedor fra San Basilio de Palenque, og fornyer tradisjonelle lydlandskaper gjennom synther og live afro-perkusjon.
De eksplosive liveopptredenene deres tar lytterne med gjennom Colombias rike musikalske arv – lyder som spenner fra Champeta-inspirert Techno til Downtempo, Currulao og afropop, sterkt påvirket av de mange elementene fra afrikansk kultur som gjennomsyrer Colombia: Mapalé-rytmer, Picotera-kulturen rundt Champeta og dansene i San Basilio de Palenque. Før og etter konserten styrer DJ Bacalao & Balanta musikken, så her er det garantert dansegulv inn i de sene nattetimer!

Ko Shin Moon tar utgangspunkt i tradisjonelle østlige strykerinstrumenter og musikkelektronikk, og herfra betrakter de den store eksperimentelle musikkhistorien med vidvinkellinse.
Fra sitt hovedkvarter i Paris skaper Moon og Myriam El Moumni (synther/maskiner) futuristiske, melodiske melodier, ispedd psykedelia, space disco og cold wave. Deres distinkte og eksentriske musikalske univers appellerer både til avantgardemusikkfestivaler og til klubben.
Les mer og kjøp billetter her!

Gjennom svevende vokal, hypnotiske melodier, intenst fargede kostymer og dynamisk koreografi kanaliserer og omformer de energien fra gut (sjamanske ritualer) og minyo (folkesanger) i Hwanghae-provinsen. Oktetten blander tradisjonsbevissthet med popteft, og er kjent for fantastiske konsertopptredener og hvor de byr på koreansk folkemusikk i nye tapninger.
ADG7 ble dannet i 2015, i forbindelse med 70-årsjubileumet for Koreas frigjøring. "Gwang" betyr "nasjonal frigjøring" mens "chil" (tallet syv) refererer til 70-årsjubileet. ADG7s konserter er preget av sjelfull humor og psykedelisk snert, og har høstet anerkjennelse over hele kloden.
Les mer og kjøp billetter her!